Doradztwo zawodowe

1. Ocena zapotrzebowania na WSDZ w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Popowie

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w szkole obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia. System ten określa rolę i zadania osób odpowiedzialnych w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy. Adresatami projektu są uczniowie, ich rodzice, nauczyciele. Dobrze przygotowany uczeń do podjęcia decyzji edukacyjnej i zawodowej to taki, który wie jakie ma zainteresowania
i predyspozycje, potrafi dokonać samooceny, zna swoją wartość, a także ma plany na przyszłość.

2. Założenia i cele WSDZ

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego zakłada, że:

Cele programu

Cele ogólne:

Cele szczegółowe

Uczniowie:

Nauczyciele:

Rodzice:

3. Przepisy prawa polskiego i rozporządzenia dotyczące doradztwa zawodowego

         Niniejszy program został opracowany do nauczania dworactwa zawodowego młodzieży klasy VII szkoły podstawowej. Zawarte w programie cele i treści kształcenia oraz oczekiwane osiągnięcia uczniów są zgodne z zapisami:

Zgodnie z rozporządzeniem na realizację programu przewidziano po 10 godzin w klasach VII. Program będzie realizowany na jednostce lekcyjnej. Wybór właściwego kierunku kształcenia sprawia, że młody człowiek czuje się spełniony zawodowo. Wykonywanie pracy, w której nie można się odnaleźć i która nie daje satysfakcji, jest bardzo dużym obciążeniem psychicznym. W związku z tym poznanie swoich predyspozycji zawodowych jest istotnym elementem.

4. Funkcjonowanie WSDZ w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Popowie

Za realizację WSDZ odpowiada Dyrektor szkoły, doradca zawodowy, pedagog, psycholog szkolny, bibliotekarz, nauczyciele przedmiotowi, wychowawcy i inne osoby wspomagające działania doradcze. Wspólne planowanie działań systemowych przez specjalistów i nauczycieli, pozwoli podzielić się poszczególnymi zadaniami adekwatnie do posiadanej przez nich wiedzy, doświadczeń, kompetencji w obszarze wychowania, przedsiębiorczości, doradztwa i orientacji zawodowej. Treści z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane w szkole w wymiarze 10 godzin – realizowane na jednostce lekcyjnej.

5. Sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania

Metody i formy pracy:

6. Oczekiwane osiągnięcia

Uczeń potrafi:

7. Treści nauczania

Treści programu dostosowane są do wieku i potrzeb uczniów. Jeden temat zajęć obejmuje jednostkę lekcyjną tj. 45 minut.

Klasa VII:

Bloki tematyczne

I. Samopoznanie

II. Informacje edukacyjno-zawodowe

III. Rynek pracy

8. Ewaluacja programu

Ewaluacja programu odbywać się będzie na bieżąco w trakcie realizowania programu. Podejmowana będzie w celu wprowadzania ewentualnych zmian np. treści i metod kształcenia. W czerwcu zostanie przeprowadzona ankieta wśród uczniów biorących udział w zajęciach na temat przeprowadzonych warsztatów. Na podstawie zebranych informacji nauczyciel podejmie decyzję, co należy zmienić i udoskonalić w przyszłym roku szkolnym. Modyfikacja programu będzie uwzględniała warunki szkoły. Efektem końcowym WSDZ jest przygotowanie ucznia do podejmowania trafnych decyzji w wyborze dalszego kształcenia oraz przygotowanie absolwenta do ukształtowania orientacji zawodowej, umożliwiającej mu aktywne funkcjonowanie na krajowym i unijnym rynku pracy.