PROGRAM REALIZACJI DORADZTWA ZAWODOWEGO
w Niepublicznym Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Popowie
Spis treści
1. Wstęp.
2. Podstawa prawna.
3. Główne cele programu.
4. Szczegółowe cele programu.
5. Propozycje działań do programu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego.
6. Przewidywane efekty.
Wstęp
Program Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System ten określa rolę i zadania nauczycieli
w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy.
Dobrze przygotowany uczeń do podjęcia decyzji edukacyjnej i zawodowej to taki, który wie jakie ma zainteresowania i predyspozycje, potrafi dokonać samooceny, zna swoją wartość, ma plany na przyszłość.
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego zakłada, że:
• wybór zawodu nie jest pojedynczym aktem – to długotrwały proces stanowiący sekwencje decyzji podejmowanych przez wiele lat,
• na wybór zawodu składają się: wiedza na temat własnych predyspozycji i umiejętności, wiedza na temat zawodów, ścieżek edukacyjnych
i rynku pracy,
• preferencje edukacyjne i zawodowe są zależne od uwarunkowań wewnętrznych (cechy osobowości, temperament, zdolności) i zewnętrznych człowieka (doświadczenia, otoczenie społeczne),
• szkoła obok rodziny stanowi środowisko mające istotny wpływ na podejmowanie decyzji edukacyjnych uczniów,
• działania w ramach Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego powinny być zaplanowane, spójne, prowadzone w sposób ciągły
i systematyczny.
Podstawa prawna
● Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz.1148 ze zm.),
• Ustawa 26 stycznia 1982 r. – Karat Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. Z 2019 r., poz.325), na podstawie art.26a ust. 3ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290, 1669 i 2245),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 maja 2024 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2024 r. poz. 781),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 4 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U z 2023 r. poz. 2736),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 lipca 2023 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U z 2017 r. poz. 1798).
Główne cele programu
· Przygotowanie uczniów szkoły podstawowej do podjęcia decyzji o dalszym kształceniu i przyszłej aktywności zawodowej.
· Wspieranie rodziców w procesie doradczym, udzielanie informacji, lub kierowanie do specjalistów.
· Pomoc nauczycielom/wychowawcom w realizacji tematów z zakresu doradztwa zawodowego.
· Zajęcia w zakresie orientacji zawodowej w grupie 3-4 i 5-6 latków wkomponowane są
w proces realizacji podstawy programowej edukacji przedszkolnej.
· Celem orientacji zawodowej w klasach I–III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.
· Celem orientacji zawodowej w klasach IV–VI jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i proaktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji.
● Celem doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.
● Kształtowanie umiejętności sprawnego komunikowania, autoprezentacji, radzenia sobie ze stresem,
• Gromadzenie informacji dotyczących trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia.
• Współpraca z przedstawicielami różnych grup zawodowych oraz instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego.
Metody i środki realizacji:
• pogadanka,
• dyskusja,
• burza mózgów,
• praca w małych i większych grupach,
• mini wykład,
• odgrywanie scenek.
Zadania do realizacji:
• udzielanie pomocy uczniom w osiągnięciu umiejętności podejmowania decyzji o wyborze ścieżki zawodowej,
• modyfikacja samooceny w przypadku, gdy odbiega ona od realnych możliwości (zaniżona, zawyżona),
• pogłębianie wiedzy na temat interesujących zawodów i rynku pracy,
• kształtowanie potrzeby konfrontowania oceny swojego stanu zdrowia z wymaganiami zawodowymi,
• kształtowanie odpowiedzialności za własny rozwój zawodowy,
• wyrobienie nawyków konfrontowania wiedzy o ścieżkach zawodowych z wiedzą o sobie
i aktualnych trendach na rynku pracy.
Szczegółowe cele programu
Orientacja zawodowa w klasach I-III
W następujących obszarach:
1. Poznanie siebie
Uczeń:
• opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać,
• prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób,
• podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi,
• podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach,
• podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wniknęło dla niego i dla innych.
2. Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
• odgrywa różne role zawodowe w zabawie,
• podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach,
• opisuje, czym jest praca i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach,
• omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje, • opisuje rolę zdolności i zainteresowań
w wykonywaniu danego zawodu,
• posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
• uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności,
• wskazuje treści, których lubi się uczyć,
• wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
• opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić,
• planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu,
• próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą.
Efekty wynikające z wdrożenia WSDZ w szkole:
• kształtowanie aktywności zawodowej uczniów,
• pomoc rodzicom i opiekunom w kształtowaniu określonych postaw i zachowań związanych
z planowaniem kariery zawodowej ich dzieci,
• dostęp do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli i rodziców,
• świadome, trafne decyzje edukacyjne i zawodowe,
• zrozumienie mechanizmów rynku pracy,
• świadome planowanie swoich działań,
• świadomość ponoszenia konsekwencji niewłaściwych decyzji,
• wspieranie motywacji wewnętrznej,
• współpraca z podmiotami przy realizacji zadań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego.
Orientacja zawodowa w klasach IV – VI
W następujących obszarach:
1. Poznawanie własnych zasobów
Uczeń:
• określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje,
• wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia,
• podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość,
• prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców.
2. Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
• wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach,
• opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka,
• podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe,
• posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny,
• wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
• wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki,
• wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć,
• samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
• opowiada o swoich planach edukacyjna-zawodowych,
• planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu,
• próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą.
Doradztwo zawodowe w klasie VII - VIII
W następujących obszarach:
l. Poznawanie własnych zasobów
Uczeń:
• określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych,
• rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe),
• dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji
o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł,
• rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych,
• rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych
i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno zawodowej,
• określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji,
• określa własną hierarchię wartości i potrzeb.
2. Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
• wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione
w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania,
• porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców,
• wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy,
• uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka,
• analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy,
• wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową,
• dokonuje autoprezentacji.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
• analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji,
• analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów,
• charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji poza formalnej i nieformalnej,
• określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
• dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym,
• określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby,
• identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej
i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy,
• planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.
Osoby odpowiedzialne:
• dyrektor szkoły,
• doradca zawodowy,
• pedagog szkolny,
• wychowawcy klas,
• nauczyciele uczący.
Osoby i instytucje współuczestniczące:
• wychowawcy klas,
• pedagog szkolny,
• nauczyciele poszczególnych przedmiotów,
• Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Lęborku.
PROGRAM REALIZACJI DORADZTWA ZAWODOWEGO UWZGLĘDNIAJĄCY WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM
DORADZTWA ZAWODOWEGO NA ROK SZKOLNY 2024/2025
Lp.
Treści programowe z zakresu orientacji zawodowej/doradztwa zawodowego
Przykładowa tematyka działań
Metody, formy
Termin realizacji
Osoby odpowiedzialne
Ewaluacja/
dokumentacja
Preorientacja zawodowa – Oddziały przedszkolne w szkole podstawowej
1.
Poznanie siebie.
- Nasze miejsce
w przedszkolu,
- Moja mała ojczyzna,
Metody: obserwacja, pokaz, pogadanka, burza mózgów, metoda zadań stawianych dziecku, metoda projektów, odgrywanie ról, metoda samodzielnych doświadczeń, opowiadanie.
Formy: zbiorowa, indywidualna, grupowa.
Wykorzystywanie środków multimedialnych.
I semestr roku szkolnego
Wychowawcy grup przedszkolnych
Wpisy tematów
w e-dzienniku
2.
Świat zawodów i rynek pracy.
- Na poczcie,
- Dyrygent i orkiestra,
- Policjanci,
- Strażacy,
I semestr roku szkolnego
Wpisy tematów
w e-dzienniku
3.
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie.
- W kinie i w teatrze,
- W księgarni
i w bibliotece,
- Jestem Polką, jestem Polakiem,
II semestr roku szkolnego
Wpisy tematów
w e-dzienniku
4.
Planowanie własnego rozwoju
i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych.
- Praca jest ważna,
- Nasze zasady,
II semestr roku szkolnego
Wpisy tematów
w e-dzienniku
Orientacja zawodowa – Oddziały klas I-III
1.
Poznawanie siebie.
- Moje zainteresowania,
- Moje mocne strony (przeprowadzenie zajęć
w ramach edukacji wczesnoszkolnej),
Metody: zabawa, rozmowa, pogadanka, burza mózgów.
Formy: zbiorowa, indywidualna, grupowa.
- w wybranym przez wychowawcę miesiącu w roku szkolnym
Wychowawcy klas
I-III
Wpisy tematów
w e-dzienniku
2.
Świat zawodów i rynek pracy.
- Rozmawiamy
o zawodach,
- Zawody naszych rodziców (przeprowadzenie zajęć
w ramach edukacji wczesnoszkolnej),
Metody: zabawa, rozmowa, pogadanka, burza mózgów, prace plastyczne.
Formy: zbiorowa, indywidualna, grupowa.
- w trakcie roku szkolnego
Wychowawcy klas
I-III
Wpisy tematów
w e-dzienniku
3.
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie.
- Czego lubię się uczyć?,
- Znam źródła wiedzy (przeprowadzenie zajęć
w ramach edukacji wczesnoszkolnej),
Metody: ćwiczenia praktyczne, ćwiczenia aktywizujące, metoda projektu, mapa myśli, bank pomysłów.
Formy: zbiorowa, indywidualna, grupowa.
- w trakcie roku szkolnego
Wychowawcy klas
I-III
Wpisy tematów
w e-dzienniku
4.
Planowanie własnego rozwoju
i podejmowanie decyzji edukacyjno zawodowych.
- Kim chciałbym zostać?,
- Uczę się planować swoją przyszłość. (przeprowadzenie zajęć
w ramach edukacji wczesnoszkolnej),
Metody: ćwiczenia praktyczne, ćwiczenia aktywizujące, metoda projektu, mapa myśli, bank pomysłów.
Formy: indywidualna, grupowa.
- w trakcie roku szkolnego
Wychowawcy klas
I-III
Wpisy tematów
w e-dzienniku
Orientacja zawodowa – Klasy IV-VI
1.
Poznanie własnych zasobów.
- Moje zainteresowania, uzdolnienia i kompetencje,
- Moje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia,
- Oceniam swoje działania i formułuję wnioski na przyszłość,
- Potrafię prezentować swoje zainteresowania
i uzdolnienia,
Metody: ćwiczenia praktyczne, ćwiczenia aktywizujące, metoda projektu, mapa myśli, bank pomysłów.
Formy: indywidualna, grupowa.
- w trakcie roku szkolnego
Wychowawcy klas, nauczyciele uczący poszczególnych przedmiotów (w ramach swoich lekcji): język polski, matematyka, informatyka, wychowanie fizyczne, historia, język angielski, religia, przyroda, muzyka, technika, plastyka
Wpisy tematów
w e-dzienniku
2.
Świat zawodów i rynek pracy.
- Znam różne grupy zawodów, opisuję ścieżki ich uzyskania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach,
- Czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka,
- Czynniki wpływające na wybory zawodowe,
- Posługuję się przyborami i narzędziami zgodnie
z ich przeznaczeniem,
- Znam rolę pieniądza we współczesnym świecie
i jego związek z pracą,
Metody: ćwiczenia praktyczne, ćwiczenia aktywizujące, metoda projektu, mapa myśli, bank pomysłów.
Formy: indywidualna, grupowa.
- w trakcie roku szkolnego
Wychowawcy klas, nauczyciele uczący poszczególnych przedmiotów (w ramach swoich lekcji): język polski, matematyka, informatyka, wychowanie fizyczne, historia, język angielski, religia, przyroda, muzyka, technika, plastyka
Wpisy tematów
w e-dzienniku
3.
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie.
- Znam różne sposoby zdobywania wiedzy,
- Znam swój indywidualny sposób nauki,
- Znam różne źródła wiedzy,
Metody: ćwiczenia praktyczne, ćwiczenia aktywizujące, metoda projektu, mapa myśli, bank pomysłów.
Formy: indywidualna, grupowa.
- w trakcie roku szkolnego
Wychowawcy klas, nauczyciele uczący poszczególnych przedmiotów
(w ramach swoich lekcji): język polski, matematyka, informatyka, wychowanie fizyczne, historia, język angielski, religia, przyroda, muzyka, technika, plastyka
Wpisy tematów
w e-dzienniku
4.
Planowanie własnego rozwoju
i podejmowanie decyzji edukacyjno zawodowych.
- Mam swoje plany edukacyjno-zawodowe,
- Samodzielnie podejmuje decyzję,
Metody: ćwiczenia praktyczne, ćwiczenia aktywizujące, metoda projektu, mapa myśli, bank pomysłów.
Formy: indywidualna, grupowa.
- w trakcie roku szkolnego
Wychowawcy klas, nauczyciele uczący poszczególnych przedmiotów
(w ramach swoich lekcji): język polski, matematyka, informatyka, wychowanie fizyczne, historia, język angielski, religia, przyroda, muzyka, technika, plastyka
Wpisy tematów
w e-dzienniku
Orientacja zawodowa – Klasy VII-VIII
1.
Poznawanie własnych zasobów.
- Stan zdrowia
a wykonywanie zadań zawodowych,
- Rozpoznawania własnych zasobów,
- Rozpoznaję swoje ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych,
- Moje aspiracje,
- Moja hierarchia wartości,
Metody: ćwiczenia praktyczne, ćwiczenia aktywizujące, metoda projektu, mapa myśli, bank pomysłów.
Formy: indywidualna, grupowa.
- w trakcie roku szkolnego
Wychowawcy klas, nauczyciele uczący poszczególnych przedmiotów (w ramach swoich lekcji): język polski, matematyka, informatyka, wychowanie fizyczne, historia, język angielski, religia, geografia, muzyka, plastyka, fizyka, chemia, język niemiecki, biologia
Wpisy tematów
w e-dzienniku
2.
Świat zawodów i rynek pracy.
- Znam i charakteryzuję niektóre zawody,
- Znam własne zasoby
i porównuję je z wymaganiami rynku pracy,
- Regionalny rynek pracy,
- Praca w życiu człowieka,
-Autoprezentacja,
- Instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno zawodowej,
Metody: ćwiczenia praktyczne, ćwiczenia aktywizujące, metoda projektu, mapa myśli, bank pomysłów.
Formy: indywidualna, grupowa.
- w trakcie roku szkolnego
Wychowawcy klas, nauczyciele uczący poszczególnych przedmiotów (w ramach swoich lekcji): język polski, matematyka, informatyka, wychowanie fizyczne, historia, język angielski, religia, geografia, muzyka, plastyka, fizyka, chemia, język niemiecki, biologia
Wpisy tematów
w e-dzienniku
3.
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie.
- Potrafię korzystać
z różnych źródeł informacji planując swoją przyszłość,
- Poznają strukturę systemu edukacji,
- Uczę się przez całe życie,
Metody: ćwiczenia praktyczne, ćwiczenia aktywizujące, metoda projektu, mapa myśli, bank pomysłów.
Formy: indywidualna, grupowa.
- w trakcie roku szkolnego
Wychowawcy klas, nauczyciele uczący poszczególnych przedmiotów (w ramach swoich lekcji): język polski, matematyka, informatyka, wychowanie fizyczne, historia, język angielski, religia, geografia, muzyka, plastyka, fizyka, chemia, język niemiecki, biologia
Wpisy tematów
w e-dzienniku
4.
Planowanie własnego rozwoju
i podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych.
- Mam swoje plany edukacyjno-zawodowe,
- Wybieram dalszą ścieżkę edukacyjno-zawodową,
Metody: ćwiczenia praktyczne, ćwiczenia aktywizujące, metoda projektu, mapa myśli, bank pomysłów.
Formy: indywidualna, grupowa.
- w trakcie roku szkolnego
Wychowawcy klas, nauczyciele uczący poszczególnych przedmiotów (w ramach swoich lekcji): język polski, matematyka, informatyka, wychowanie fizyczne, historia, język angielski, religia, geografia, muzyka, plastyka, fizyka, chemia, język niemiecki, biologia
Wpisy tematów
w e-dzienniku
DORADZTWO ZAWODOWE – klasa VII
1.
Poznawanie własnych zasobów. Świat zawodów i rynek pracy (10 godzin).
-Zainteresowania, pasje,
- Uzdolnienia. Kompetencje
i predyspozycje zawodowe. W trakcie roku szkolnego doradca zawodowy e-dziennik,
- Moje mocne i słabe strony,
- Mój stan zdrowia i jego wpływ na wybór zawodu,
- Moja hierarchia wartości,
- Zawody. Wyszukuję
i analizuję informacje,
- Znaczenie pracy w życiu człowieka,
-Autoprezentacja,
Ankieta, burza mózgów, ćwiczenia grupowe, debata „za i przeciw”, dyskusja problemowa, kwestionariusz, mini wykład, rozwiązywanie problemu, skojarzenia, itp.
- w trakcie roku szkolnego
Doradca zawodowy
Wpisy tematów
w e-dzienniku
DORADZTWO ZAWODOWE – klasa VIII
1.
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych (10 godzin).
- Rozpoznaję własne zasoby,
- Analizuję kryteria rekrutacyjne do szkół ponadpodstawowych,
- Oferty szkół ponadpodstawowych,
- System edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej
i nieformalnej,
- Uczymy się przez całe życie,
- Dokonuję wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej,
- Określam swoje cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby,
- Znam osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej,
- Planuję ścieżkę edukacyjno zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów,
- Zawody przyszłości.
Ankieta, burza mózgów, ćwiczenia grupowe, debata „za i przeciw”, dyskusja problemowa, kwestionariusz, mini wykład, rozwiązywanie problemu, skojarzenia, itp.
- w trakcie roku szkolnego
Doradca zawodowy
Wpisy tematów
w e-dzienniku
Ewaluacja
Ewaluacja jest stałym elementem wdrażania działań doradczych w szkole. Będzie się ona odbywać na podstawie analizy dokumentacji, obserwacji poziomu motywacji uczniów i ich gotowości do podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych, indywidualnych rozmów
z uczniami i absolwentami szkoły.