Ja w społeczeństwie. Jak zrozumieć świat? - projekt Uniwersytetu Dzieci w Klasie

 

W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie klasy V i VI uczestniczą w realizacji projektu Uniwersytetu Dzieci w Klasie: Ja w społeczeństwie. Jak zrozumieć świat?

Głównym celem projektu jest wspieranie uczniów w rozwijaniu kompetencji społecznych, umiejętności krytycznego myślenia oraz zdolności świadomego
i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym i obywatelskim.

 

Główne cele projektu:


Rozwijanie umiejętności społecznych
Uczniowie uczą się współpracy, empatii, komunikacji i rozwiązywania konfliktów.
Dzięki temu lepiej funkcjonują w grupie, potrafią słuchać innych i wyrażać własne zdanie w sposób konstruktywny.
 

Kształtowanie świadomości obywatelskiej
Projekt pomaga uczniom zrozumieć, czym jest społeczeństwo, jak działają instytucje publiczne oraz na czym polega odpowiedzialność obywatelska. Uczniowie poznają swoje prawa i obowiązki oraz uczą się, jak mogą mieć wpływ na otoczenie.
 

Wzmacnianie poczucia tożsamości i wartości
Zajęcia pomagają uczniom lepiej poznać samych siebie – swoje mocne strony, zainteresowania i potrzeby. Uczą się także, jak podejmować decyzje i ponosić za nie odpowiedzialność.
 

Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia
Uczniowie są zachęcani do zadawania pytań, analizowania informacji i wyciągania wniosków. Uczą się, jak oceniać wiarygodność źródeł i rozumieć różne punkty widzenia.

 

Budowanie postawy otwartości i refleksji
Projekt sprzyja kształtowaniu postawy otwartości na innych ludzi, różnorodne kultury, odmienne poglądy, przekonania oraz systemy wartości, co pomaga uczniom lepiej rozumieć złożoność współczesnego świata i funkcjonować w społeczeństwie opartym na dialogu i wzajemnym szacunku.