Doradztwo zawodowe
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Popowie
1. Ocena zapotrzebowania na WSDZ w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Popowie
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w szkole obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia. System ten określa rolę i zadania osób odpowiedzialnych w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy. Adresatami projektu są uczniowie, ich rodzice, nauczyciele. Dobrze przygotowany uczeń do podjęcia decyzji edukacyjnej i zawodowej to taki, który wie jakie ma zainteresowania
i predyspozycje, potrafi dokonać samooceny, zna swoją wartość, a także ma plany na przyszłość.
2. Założenia i cele WSDZ
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego zakłada, że:
- wybór zawodu jest procesem rozwojowym i stanowiącym sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia;
- na wybór zawodu składają się: wiedza na temat siebie, wiedza na temat zawodów, ścieżek edukacyjnych i rynku pracy;
- na wybór zawodu wpływają głównie cechy osobowościowe jednostki (temperament, charakter, poziom inteligencji, zainteresowania, zdolności), umiejętności, doświadczenia, wyznawane wartości i normy, czynniki emocjonalne, zdrowotne, rodzaj i poziom wykształcenia, wpływ rodziny, aktywność własna jednostki;
- preferencje zawodowe wywodzą się z doświadczeń dzieciństwa i rozwijają się w toku życia człowieka;
- działania w ramach WSDZ muszą być systematyczne, zaplanowane i realizowane wg harmonogramu pracy szkoły.
Cele programu
Cele ogólne:
- przygotowanie młodzieży do podjęcia trafnych decyzji edukacyjno-zawodowych,
- przygotowanie młodzieży do wyboru szkoły ponadpodstawowej zgodnie
z zainteresowaniami i uzdolnieniami, a także do roli pracownika na współczesnym rynku pracy, - kształtowanie pro aktywnych postaw we współczesnym świecie;
Cele szczegółowe
Uczniowie:
- przygotowanie uczniów do radzenia sobie z ciągłymi zmianami we współczesnym świecie,
- wyposażenie uczniów w umiejętności służące podejmowaniu właściwych decyzji życiowych, określaniu własnych predyspozycji i zainteresowań,
- zapoznanie uczniów z informacjami o zawodach i klasyfikacji zawodów,
- motywacja,
- wdrażanie uczniów do umiejętności analizy swoich mocnych i słabych stron,
- tworzenie i systematyczna aktualizacja bazy edukacyjno-informacyjnej z zakresu orientacji i poradnictwa zawodowego,
- gromadzenie informacji dotyczących trendów rozwojowych w świecie zawodów
i zatrudnienia, - przekazywanie uczniom wiedzy o zawodach oraz ofercie edukacyjnej,
- współpraca z rodzicami i przedstawicielami szkół ponadpodstawowych,
- przygotowanie uczniów do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, tj. bezrobocie, stres, problemy zdrowotne;
Nauczyciele:
- potrafią diagnozować potrzeby i zasoby uczniów,
- rozwijają talenty, zainteresowania, zdolności, predyspozycje,
- wspierają rodziców w procesie doradczym, udzielają informacji, lub kierują do specjalistów,
- znają ścieżki edukacyjne, ofertę szkół, zasady rekrutacji,
Rodzice:
- są zaangażowani i przygotowani do pełnienia roli „doradców”,
- znają czynniki ważne przy wyborze szkoły i zawodu,
- znają ścieżki edukacyjne, ofertę szkół czy zasady rekrutacji,
- wiedzą gdzie szukać pomocy dla swoich dzieci w sytuacjach trudnych.
3. Przepisy prawa polskiego i rozporządzenia dotyczące doradztwa zawodowego
Niniejszy program został opracowany do nauczania dworactwa zawodowego młodzieży klasy VII szkoły podstawowej. Zawarte w programie cele i treści kształcenia oraz oczekiwane osiągnięcia uczniów są zgodne z zapisami:
- Rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół z dnia 28 marca 2017 roku.
- Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli z dnia 17 marca 2017 roku.
- Ustawa z dnia14 grudnia 2016r.- Prawo oświatowe.
Zgodnie z rozporządzeniem na realizację programu przewidziano po 10 godzin w klasach VII. Program będzie realizowany na jednostce lekcyjnej. Wybór właściwego kierunku kształcenia sprawia, że młody człowiek czuje się spełniony zawodowo. Wykonywanie pracy, w której nie można się odnaleźć i która nie daje satysfakcji, jest bardzo dużym obciążeniem psychicznym. W związku z tym poznanie swoich predyspozycji zawodowych jest istotnym elementem.
4. Funkcjonowanie WSDZ w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Popowie
Za realizację WSDZ odpowiada Dyrektor szkoły, doradca zawodowy, pedagog, psycholog szkolny, bibliotekarz, nauczyciele przedmiotowi, wychowawcy i inne osoby wspomagające działania doradcze. Wspólne planowanie działań systemowych przez specjalistów i nauczycieli, pozwoli podzielić się poszczególnymi zadaniami adekwatnie do posiadanej przez nich wiedzy, doświadczeń, kompetencji w obszarze wychowania, przedsiębiorczości, doradztwa i orientacji zawodowej. Treści z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane w szkole w wymiarze 10 godzin – realizowane na jednostce lekcyjnej.
5. Sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania
Metody i formy pracy:
- ankiety, kwestionariusze,
- pogadanki,
- zajęcia warsztatowe,
- prezentacje multimedialne,
- konkursy zawodoznawcze,
- autoprezentacja,
- poradnictwo indywidualne i grupowe.
6. Oczekiwane osiągnięcia
Uczeń potrafi:
- dokonać adekwatnej samooceny,
- rozpoznać swoje mocne i słabe strony,
- wymienić własne zdolności, zainteresowania i umiejętności,
- racjonalnie planować swoją ścieżkę edukacyjno-zawodową,
- dostosować się do zmian,
- analizować źródła informacji edukacyjno-zawodowej,
- wybrać szkołę ponadpodstawową zgodną z własnymi zainteresowaniami,
- współpracować w zespole,
- skutecznie się zaprezentować,
- zachować się asertywnie,
- dopasować kompetencje do zawodu,
- sprawnie się komunikować,
- przewidzieć skutki swych działań.
7. Treści nauczania
Treści programu dostosowane są do wieku i potrzeb uczniów. Jeden temat zajęć obejmuje jednostkę lekcyjną tj. 45 minut.
Klasa VII:
Bloki tematyczne
I. Samopoznanie
- Wszyscy jesteśmy zdolni!
- Praca w grupie, jako przykład kompetencji kluczowej.
- Umiejętność a zawód.
- Moje umiejętności.
- Czym się interesuję?
II. Informacje edukacyjno-zawodowe
- Jak zaplanować przyszłość edukacyjno-zawodową.
- Moja przyszłość edukacyjno-zawodowa.
III. Rynek pracy
- Zawody w moim najbliższym otoczeniu.
- Od elektryka do kierownika.
- Kompetencje na rynku pracy.
8. Ewaluacja programu
Ewaluacja programu odbywać się będzie na bieżąco w trakcie realizowania programu. Podejmowana będzie w celu wprowadzania ewentualnych zmian np. treści i metod kształcenia. W czerwcu zostanie przeprowadzona ankieta wśród uczniów biorących udział w zajęciach na temat przeprowadzonych warsztatów. Na podstawie zebranych informacji nauczyciel podejmie decyzję, co należy zmienić i udoskonalić w przyszłym roku szkolnym. Modyfikacja programu będzie uwzględniała warunki szkoły. Efektem końcowym WSDZ jest przygotowanie ucznia do podejmowania trafnych decyzji w wyborze dalszego kształcenia oraz przygotowanie absolwenta do ukształtowania orientacji zawodowej, umożliwiającej mu aktywne funkcjonowanie na krajowym i unijnym rynku pracy.